Головна » Статті » математика

ЗАСТОСУВАННЯ СУЧАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

Вважаючи на те, що ми забезпечені різноманітними засобами реалізації діяльнісного підходу до навчання і ним слугують комплекси програмно-апаратних програм, за допомогою яких навчально-пізнавальна діяльність учнів організовується шляхом інтерактивного навчання, творчої роботи, пошукових проблем та самостійних доробок, при підготовці до уроку я маю можливість проектувати й розробляти такі засоби навчання, які дали б змогу поєднати різні види інформаційного середовища з діяльнісною формою навчання, а це значно підвищує мотивацію за рахунок комп’ютерної візуалізації та мультимедійного подання об’єктів вивчення [1,C.3]. Але треба відмітити, що дуже  важливою  складовою успішності результату моєї роботи є правильне обрання системи засобів навчання, які застосовуються для подання навчального матеріалу й забезпечення навчальної діяльності. Мені дуже імпонує те, що сучасні інформаційні технології дають можливість ефективно використовувати практично всі програмі засоби, джерела і набори даних, розроблені для застосування у навчально-виховному процесі:

  • презентаційне програмне забезпечення;
  • текстові, графічні й музичні редактори;
  • статичні зображення (фотографії, малюнки, діаграми, зображення екрану);
  • відеоматеріали;
  • звукові записи;
  • спеціальне програмне забезпечення, призначене для підтримки навчання конкретних навчальних предметів [3,C.82].

Останнім часом я надаю перевагу програмному забезпеченню Smart Notebook, що поєднує властивості текстового, графічного (векторного і растрового) редакторів та презентаційної системи. Формування послідовності слайдів і відтворення їх у необхідному темпі повернення до попередніх кадрів забезпечує такий темп подання навчального матеріалу, який визначається можливостями учнів.

Але, застосовуючи мультимедійні системи та відповідне програмне забезпечення, переношу основне навантаження на етап підготовки до уроку, а створивши при цьому всі необхідні зображення та записавши тексти формулювань або їх фрагменти, під час уроку зосереджую увагу на роботі з класом. Це збільшує динаміку уроку, його емоційність, дає змогу більш ефективно контролювати процес навчання шляхом зміни видів діяльності учнів, цілеспрямованого і поступового введення нових елементів роботи.

На етапі підготовки до уроку найважливішим точне визначення педагогічної доцільності застосування конкретних засобів навчання (не тільки змістове наповнення, а й апаратну та програмну реалізацію засобів навчання, тривалість застосування, етап навчального процесу, види діяльності учнів та вчителя) [2,C.14].

 У 5-6 класах, по можливості, розпочинаю урок з демонстрування короткого (до 5 хв), але ефективного яскравого відео фрагмента з програмних засобів «Математика, 5 клас», «Математика, 6 клас», після чого йде постановка проблеми, яку потрібно розв’язати, а, отже, і сформулювати програмну тему в процесі евристичної бесіди (мал.1. «Відеофрагмент»).

  • З використанням Smart Notebook під час викладення нового матеріалу з геометрії у 8 класі маю можливість швидко (або одночасно) подати послідовність кількох геометричних фігур та обговорити їх з учнями визначаючи спільні ознаки і способи виділення ознак, які допомагають диференціювати об’єкти (мал.2. «Чотирикутники»). Також, пояснюючи новий матеріал про рівність геометричних фігур легко наочно продемонструвати, що будь-які рівні геометричні фігури можна сполучити за допомогою руху (Слайд. 1. «Рівність фігур»).
  • При закріпленні вивчення нової теми всі учні мають можливість підійти до дошки і спробувати виконати певні перетворення з моделлю об’єкта вивчення. Важливо, щоб кожен учень усвідомив можливість виконання саме ним цієї дії: «Я можу це зробити, але всі бачитимуть мої помилки…», «Я можу це зробити – і всі бачитимуть мій успіх…» [3,C.78].
  • Застосовуючи комп’ютерні програми з метою формування здатності учнів виділяти об’єкти, що належать певному класу, та формулювати ознаки класу доцільно використовувати такі прийоми: переміщення об’єктів, формування груп об’єктів; з’єднання об’єктів лініями різних кольорів, кожен з яких відповідає певній ознаці; використання прозорого забарвлення областей екрана, виділених попередньо (мал.3. Симетрія).
  • Програмне забезпечення дає можливість створювати коментарі поверх зображення, накреслити певну геометричну фігуру, стандартні позначення елементів блок-схем алгоритмів, підкреслити або виділити потрібну інформацію й запам’ятовувати отримане зображення з коментарем, зберігаючи його в колекції Smart Notebook (Слайд 2. «Блок-схема алгоритму»). При повторенні або узагальненні матеріалу користуємося збереженими слайдами, аналізуючи їх, доповнюючи або змінюючи.  Для підвищення уваги учнів застосовую динамічні екранні об’єкти: рухоме зображення, звук або відео фрагменти.
  • При виробленні первинних навичок вимірювань і побудов, використовую екранні об’єкти: лінійку, циркуль (Слайд 3. «Геометричні побудови»), транспортир (Слайд 4. «Суміжні кути») та опцію «Запис екрану».
  • Використовуючи Smart Notebook на етапі актуалізації опорних знань, я застосовую метод «захопити і перемістити», що дає найбільший ефект оскільки привертає увагу всього класу. Також цей прийом допомагає при перевірці знань учнів або на етапі узагальнення та систематизації знань [4]. Наприклад, при узагальненні матеріалу за  темою «Трикутники» учням дається таблиця, в якій потрібно правильно розташувати трикутники, розподіляючи їх за сторонами та кутами (Слайд 5. «Трикутники»)
  • Для узагальнення та систематизації знань з вивченої теми за допомогою опцій Smart Notebook розробляю різноманітні тести. Існує два варіанти розробки: штучний (вчитель повністю готує матеріал для тестування, за допомогою безкінечного клонування додає місця для вибору варіантів відповідей, використовуючи групування, анімацію та звук готує відповідні ефекти для вірної чи невірної відповіді) та розробка тестів за допомогою конструктора уроків (вчитель записує в конструкторі потрібну тему, обирає вид тестування. Друкує запитання, відповіді та обирає правильну відповідь, а програма автоматично упорядковує тестування) (мал.4. «Створення тестів»)  
  • Для вивчення на уроках математики тем, пов’язаних з координатною площиною та побудовами точок, відрізків, прямих, паралельних прямих і т.п. доцільніше застосовувати програми DG («Динамічна геометрія») (мал.5. «Побудова зображення за знаходженням координат точок») або GRAN, GRAN-2D, за допомогою яких учень має можливість швидко побудувати потрібний об’єкт, виправити помилки, якщо вони є та проаналізувати кроки створення (мал.6. «Ознаки паралельності прямих») .
  • Опрацьовуючи теми з графічним способом задання функції для побудови графіків учні краще сприймають програмний засіб GRAN-2D з покроковим алгоритмом виконання, а при введенні поняття квадратична  функція я користуюсь колекцією кліпів з програми Smart Notebook, де учні можуть на власні очі побачити як змінюється розташування графіків при зміні коефіцієнтів (Слайд 6. «Побудова графіка функції»).
  • Доволі часто для проведення уроків користуюсь конструктором уроків, який є в програмних засобах Smart Notebook, «Алгебра 7 клас», «Геометрія 7 клас» та ін.  За допомогою цього засобу навчання можна скласти електронний конспект уроку з імпортуванням об’єктів з різних програм, застосовуючи відео кліпи, зображення, звуковий супровід, об’єкти для побудови і т.п. (мал.7.«Конструктор уроку»). Такий конспект можна зберігати в колекції, змінювати та редагувати його в наступних уроках, тобто використовувати не тільки для окремого уроку, а й при опрацюванні системи уроків чи об’ємної теми [5].

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Денисенко В.В. Інформаційно-комунікативні технології і навчально-виховний процес, // Інформатика в школі, №4,  вид. група «Основа», 2010. – С. 2- 4.
  2. Костенко Н.А. Розвиток творчого потенціалу учнів через упровадження інформаційних технологій, //Інформатика в школі, №1,  вид. група «Основа», 2010. – С.10 – 17.
  3. Лапінський В.В. Робота з мультимедійною дошкою, К: Шкільний світ, 2008. – 111с.
  4. www.smarttech.com/support
  5. www.smarttech.com/contactsupport

 

Категорія: математика | Додав: lionpower (16.04.2014)
Переглядів: 885 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 3
19.06.2014
3. Тасенко Світлана [Матеріал]
Корисно було прочитати про використання програми Smart Notebook.

26.04.2014
2. Мамонова Марія [Матеріал]
Я починаю працювати з програмним забезпеченням Smart Notebook. Ця тема для мене дуже своєчасна. Дякую і браво!

18.04.2014
1. Тутаєва Майя [Матеріал]
Дуже цікавий досвід. Дякую!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Адреса:
м. Мала Виска
вул. Жовтнева 49/2
26200



+38(05258)5-11-96  rmk-mv@ukr.net
Мапа