Головна » Статті » фізика |
“Учень розуміє фізичний дослід лише тоді добре, коли робить його він сам. Але ще краще він розуміє його, якщо сам робить прилад для експерименту”.Актуальність методичної проблеми: «Використання дослідницьких задач та експерименту на уроках фізики» дозволяє, на мій погляд, досягати мети: по-перше, зацікавити учнів вивченням одного з найскладніших предметів, по-друге, виховувати творчу особистість, по-третє, навчити кожного школяра знаходити ефективні рішення, продумуючи шлях вирішення та результат на декілька кроків вперед. Ідея проблеми: удосконалення знань, умінь та навичок, отриманих під час уроку, в повсякденному житті, вміння вірно орієнтуватися в потоці наукової інформації. Мета: навчити учнів самостійно за допомогою розв’язання дослідницьких задач та експерименту отримувати знання на уроках фізики. Сучасна дидактика, виходячи з аналізу фаз творчого циклу, виділяє два типи творчих задач з фізики – дослідницькі та конструкторські. Розв’язання задач першого типу передбачає побудову учнями абстрактних моделей з теорії фізики для пояснення спостережуючого факту або явища, другого – перехід від абстрактних моделей до нових фактів дійсності за рахунок отримання реального ефекту по відношенню до цих моделей (законів, формул, графіків тощо). Пройшовши тривалий шлях розвитку, шкільний фізичний експеримент перетворився з окремих дослідів на струнку систему навчального експерименту, яка охоплює такі його види: 1) демонстраційні досліди, виконувані вчителем; 2) фронтальні лабораторні роботи; 3) роботи фізичного практикуму; 4) експериментальні задачі; 5) позакласні досліди, Усі ці види шкільного фізичного експерименту підпорядковані загальній меті навчання і виховання. Проте, крім цієї загальної мети, кожен вид навчального експерименту має більш вузьке цільове призначення, свої особливості в методиці і техніці проведення. Технологічні методики реалізації провідної педагогічної ідеї . Ефективна організація процесу розв’язання учнями дослідницьких задач неможлива, на мій погляд, без глибокої діагностики та контролю ходу їх діяльності як з боку педагога, так і самими учнями. При цьому сам процес контролю зводиться до порівняння наявного рівня навчальних досягнень школярів із відповідними критеріями. Протягом роботи в школі помітила, що дослідницькі задачі та експеримент є не лише фундаментом навчання фізиці , а й абсолютно новою сферою діяльності дитини у навчанні. Тому добираю такі досліди, які б збуджували в дитині допитливість і бажання відповісти на питання: «Чому це відбувається?»; після деяких уроків даю дітям завдання виготовити фізичні прилади з побутових речей; під час лабораторної роботи учні проводять експерименти за допомогою заводських і паралельно - за допомогою саморобних приладів. Це дає змогу краще засвоїти елементи теорії похибок. Учням дуже подобаються нестандартні демонстрації, що дозволяють подивитися на явища з іншої точки зору, виявляючи незвичні властивості звичних побутових речей. Досліди та експерименти можна використовувати на різних етапах уроку На уроках вивчення нового матеріалу, експеримент використовую, як створення проблемної ситуації; на уроках закріплення нового матеріалу добираю дослідницькі задачі таким чином, щоб учні могли якомога ближче наблизитися до реального життя; під час лабораторних робіт учням, які краще володіють матеріалом, пропоную самостійно скласти хід роботи і обрахувати ряд фізичних величин, користуючись стандартним набором приладів; на уроках контролю знань обов’язково включаю завдання творчого характеру, які мають дослідницький зміст. Результативність провадження інноваційних технологій. Створюючи власну систему роботи, працюю над удосконаленням форм, методів і способів навчання, практикую проведення уроків-практикумів, уроків-конференцій, уроки розв’язування дослідницьких задач, контрольно-залікові уроки, уроки-консультації, на яких використовую інтерактивні види навчання. Велику увагу приділяю формуванню в учнів діалектико-матеріалістичному світогляду, науковому підходу до аналізу явищ природи з допомогою експериментів, особливо в старшій школі. Використовую матеріали наукової літератури, різноманітні історичні довідки про фізичні відкриття. В процесі навчання учнів використовую елементи особистісно - зорієнтованих навчальних технологій. В роботі з дітьми, які мають початковий рівень знань, використовую прийоми порівняння, які дають можливість визначити суттєві та несуттєві, спільні та відмінні ознаки фізичних явищ та понять, обирати правильні відповіді з декількох можливих. На уроках застосовую інноваційні методи навчання: мозковий штурм, роботу в групах, проблемно-пошукові, асоціативні. Ці методи навчання розвивають алгоритмічне мислення, пізнавальні інтереси та творчість учнів і дають добрі результати навчання. Уміння учнями розв’язувати дослідницькі задачі з фізики визначають їх функціональну готовність до творчого наукового виконання пізнавальних професійних завдань (додаток3). Додаток 1
а)відомих положень, правил, фактів, законів; б)відомих математичних співвідношень; в)графіків.
а) графічної; б) аналітичної. 5.Дослідження на добір засобів вимірювання. 6. На комплексне застосування наукових методів пізнання: а) теоретичних; б) експериментальних. Додаток 2 Виготовлення приладів 1.Виготовити мензурку з одноразових шприців. 2.Виготовити терези, використовуючи монети радянських часів. 3.Виготовити з елементів живленням 1.5В батарею живленням 4.5 В. Домашні лабораторні роботи 1. Виразити власні крок, п’ядь, аршин, сажень у метрах; провести вимірювання за допомогою цих одиниць довжини; оцінити точність цих вимірювань. Визначити середню швидкість власного руху, побудувати графіки руху. 2. Визначити об’єм краплі, чайної ложки, соломинки для коктейлів. 3. Визначити масу і густину картоплі, мила, пластиліну. 4. Визначити об’єм аркуша паперу, канцелярської скріпки, нитки. 5. Визначити масу гвіздка, захованого у пластиліні. Додаток 3 Основи динаміки 1. Спостереження виконання І закону Ньютона в ІСВ ( кулька, аркуш паперу, лінійка). 2. Спостереження прискореного руху тіл при їх взаємодії ( кулька, гумовий шнур). 3. Порівняння інертності двох тіл ( металеві циліндри, нитка з петлями, лінійка). 4. Спостереження залежності результату дії сили на тіло від її числового значення, напрямку і точки прикладання ( брусок, динамометр, нитка з петлями). 5. Додавання двох сил, що діють на тіло під кутом одна до одної ( металева шайба,гумовий шнур, нитка, лист картону, динамометр, аркуш паперу, циркуль, лінійка). ЛІТЕРАТУРА: | |
Переглядів: 3209 | Коментарі: 1 | |
Всього коментарів: 1 | ||||||
Адреса:
м. Мала Виска
вул. Жовтнева 49/2 26200 +38(05258)5-11-96 rmk-mv@ukr.net Мапа
|