Проведення уроків з теми планую заздалегідь, адже залучення школярів до дослідницької діяльності, під час якої вони мають нагоду відчути себе не тільки у ролі учня, що сидить за партою та відповідає завченими фразами на питання вчителя, а й спілкується із ровесниками чи старшими, виходить за межі звичного для уроку середовища, проводячи опитування, застосовує сучасні технології, представляючи графічно зібрану інформацію, нарешті, робить узагальнення та аналізує отримані дані, готуючи презентацію чи письмовий звіт, вносить пропозиції стосовно наявних результатів, прогнозуючи розвиток даного дослідження.
- У 9 класі тему вивчаємо із застосуванням методу проектів
- Урок №1. Вивчення теорії. Знайомство із основними поняттями теми (проводиться на розсуд учителя)
- Урок №2. Поділ на групи. Вибір групою актуальної теми дослідження, розподіл обов’язків, підготовка до збору інформації. (Вчитель затверджує тему та мету дослідження)
- Урок № 3. Звіт груп за планом: тема та мета дослідження, вибірка та варіаційний ряд (статистична таблиця), характеристики вибірки, графічне подання інформації, аналіз та висновки (долучаються усі члени групи).
- Урок №4. Оцінювання результатів, обговорення процесу дослідження, усвідомлення значущості зібраної інформації, виставлення оцінок (спільна робота учителя та учнів).
- Вибрані учнями теми для опрацювання.
- Група №1. Час, що витрачають старшокласники (9-11 класи) на виконання домашнього завдання, порівняння із нормами.
- Група №2. Відвідування старшокласниками школи, кількість пропусків за лютий місяць, порівняння результатів із таким же періодом минулого року.
- Група №3. Час, що витрачають старшокласники на Інтернет, порівняння із часом, що витрачають учні середніх класів на комп’ютерні ігри.
- Група №4. Категорія та стаж роботи учителів школи. Визначення рівня кваліфікації педагогічного колективу.
Р.S. Із звітами груп, що підготовлені учнями у вигляді презентацій, можна познайомитися на блозі Руденко В. О., який розміщено на сайті Мар’янівської школи.
http://mathematics-for-you.blogspot.com/p/blog-page_7.html
- У 11 класі, враховуючи, що знайомство із темою уже відбувалося у 9 класі, перший урок присвячуємо повторенню, якому передує певна робота. Призначаються учні консультанти, які отримують завчасно завдання опрацювати матеріал з конкретного напрямку. Урок проходить за методом «ажурна пилка» - консультанти по черзі переходять від однієї групи до іншої, висвітлюючи проблему і доносячи зміст до кожного слухача, відповідають на запитання, що виникають. Коли з’ясовані всі поняття, уточнені окремі моменти майбутнього дослідження – групи переформатовуються у пари за принципом «сильний-слабий» та приступають до вибору теми, узгоджують її із учителем.
- Вибрані учнями теми для опрацювання
- Час, що витрачають старшокласники протягом тижня, на заняття спортом;
- Кишенькові витрати старшокласників протягом тижня;
- Рівень навчальних досягнень випускників з природничих дисциплін за І семестр;
- Результати підтягувань на турніку юнаків 9-11 класів;
- Відвідування за перший семестр учнів 9-11 класів;
- Результати метання м’ячика юнаками 9-11 класів та порівняння їх із нормативами;
- Кількість часу витраченого старшокласниками на дозвілля протягом тижня.
- Р.S. Із звітами груп, що підготовлені учнями у вигляді презентацій, можна познайомитися на блозі Руденко В. О., який розміщено на сайті Мар’янівської школи http://mathematics-for-you.blogspot.com/p/blog-page_4439.html.
http://mathematics-for-you.blogspot.com/p/1.html
- Уроки-звіти, під час яких кожна група демонструє свої напрацювання, проходять у доброзичливій та конкурентнотворчій обстановці. Заохочується питання від пар (команд) до запропонованого звіту, особливо прискіпливо оцінюється ілюстрації, їх форма, гістограма чи полігон та їх оформлення, наявність висновків, пропозицій. Виявлені недоліки у роботі та прогалини у звіті ідуть у залік командам, що проявили уважність та пильність.
- Підсумкові уроки з теми мають на меті встановити краще підготовлену групу, презентацію та оцінити роботу кожного. Діти охоче діляться враженнями від проведеного опитування, отриманих вмінь і навичок. Важливість зібраної інформації оцінюємо по запитах від дирекції школи (наприклад, відвідування, час на домашню роботу), учителів-предметників (фізкультури, інформатики), бібліотекаря, визначаємо наскільки і кому буде цікава така інформація та хто у і при яких обставинах може скористатися даним дослідженням.
Пропонований підхід дозволяє достатньою мірою з’ясувати і усвідомити сутність основних понять математичної статистики за пропонований час, не поступаючись при цьому принципами науковості та доступності матеріалу, систематичності і послідовності у навчанні, свідомої і активної навчально-пізнавальної діяльності. Слід підкреслити, що при комп’ютерній підтримці вивчення теми з використанням програм POWER POINT та EXCEL не виникає жодних проблем, пов’язаних з опрацюванням графіків (полігона частот, гістограм, діаграм) чи визначення деяких вибіркових характеристик (середнє значення, дисперсія та інше), адже досить звернутися до відповідної послуги програми. Ось тут з’являється можливість основну увагу зосередити на з’ясуванні сутності явищ, що вивчаються, проведенні певних міркувань та аналізу отриманих результатів.
Використані джерела
- Авраменко О. В. та інші. Формування компетентностей особистості у сучасній школі: Методичний посібник. – Кіровоград. КОД. 2010 – 80 с.
- Олійник Л. Алгебраїчний тренажер (запитання, відповіді, зразки розв’язування вправ). Множини, комбінаторика, ймовірність, статистика. 11 клас. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2008. – 96 с.
- Жалдак М. І., Михалін Г. О. Елементи стохастики з комп’ютерною підтримкою: Посібник для вчителів. К: РННЦ «ДІНІТ», 2003. – 108 с.: іл..
- Жалдак М. І., Кузьміна Н. М., Берлінська С.Ю. Теорія ймовірностей і математична статистика з елементами інформаційної технології. – К.: Вища школа, 1995. – 352 с.
|